Stuur Tihange en Doel met pensioen / 23 december protestmars naar ABP

Stuur Tihange en Doel met pensioen / 23 december protestmars naar ABP

Meer over de actie:

Pensioenfondsen houden centrales open

De kerncentrales bij Doel en Tihange zijn verouderd en kennen vele gebreken. Er zitten duizenden scheurtjes in de wand van twee reactorvaten en er zijn vele incidenten gemeld. Waaronder brand bij beide centrales. De centrales zouden tussen 2005 en 2015 gesloten worden maar zijn nog steeds open.

Onze pensioenfondsen helpen mee de centrales open te houden.

In totaal hebben Nederlandse pensioenfondsen een kwart miljard geïnvesteerd in de eigenaar van de centrales Engie.

Dit hebben de fondsen belegd

• Ambtenaren (ABP): 116 miljoen
  • Metaal en Techniek: 63 miljoen
  • Zorg en Welzijn: 34 miljoen
  • Bouw: 14 miljoen

Met ons pensioengeld brengen we onszelf en honderdduizenden anderen in gevaar. Maar, met ons pensioenkapitaal hebben we ook een kans om de centrales gesloten te krijgen.

Wij willen niet in gevaar worden gebracht met ons eigen pensioengeld. Laat je pensioenfonds weten dat zij de druk op Engie moeten opvoeren om de centrales te sluiten. Doet Engie dit niet dan willen wij dat ons pensioengeld niet langer belegd wordt in de rommel reactoren.

Stuur Tihange met pensioen: 23 december protestmars naar ABP

Op zaterdag 23 december organiseert de Stuur Tihange met pensioen-coalitie een protestmars naar het ABP in Heerlen. Nederlandse pensioenfondsen hebben een kwart miljard geïnvesteerd in de eigenaar van de overjarige kerncentrale Tihange. Het ABP is de grootste en heeft 116 miljoen euro aan pensioengeld in Engie geïnvesteerd.

SP-Kamerlid Sandra Beckerman: 'Veel gemeenten, de provincie en zelfs de Tweede Kamer hebben zich al uit voor sluiting van deze Belgische rommelreactoren uitgesproken. Dat het pensioengeld van Nederlanders wordt geïnvesteerd in een bedrijf dat dezelfde Nederlanders opzadelt met het risico van rommelreactoren is bizar en onaanvaardbaar.'

SP-voorzitter Ron Meyer: 'De veiligheid van onze dorpen, steden en kinderen mag niet meer op het spel gezet worden. Al helemaal niet met ons eigen pensioengeld.'

In de tussentijd kun je jouw eigen pensioenfonds een bericht sturen via: www.stuurtihangemetpensioen.nl

De Stuur Tihange met pensioen-coalitie is een initiatief van de SP en wordt gesteund door WISE en Tihange-actievoerders.