Winkelcentrum Kort Ambacht

Startdatum: Januari 2012

Einddatum: loopt nog

Betrokkenen: SP Zwijndrecht, winkeliersvereniging Kort Ambacht, Wijkplatform Kort Ambacht en de bewoners van Kort Ambacht.

Probleemanalyse

De verkeersveiligheid rondom winkelcentrum Kort Ambacht laat op meerdere punten te wensen over. Dat vinden winkeliers, het Wijkplatform en de bewoners rondom het winkelcentrum en passanten. Zo zijn er onder andere problemen met:

1) Parkeeraanbod
2) Overzichtelijkheid
3) Oversteken
4) Is de weg te smal
5) Onveilige "eieren" wegafzetting.

Probleem Aanpak

Een eerste stap voor de SP Zwijndrecht was het achterhalen of de problemen rondom winkelcentrum Kort Ambacht slechts een idee was van de SP Zwijndrecht, of dat het een breed gedragen mening is dat het winkelcentrum Kort Ambacht niet verkeersveilig is.

Handtekeningen

De SP Zwijndrecht heeft in januari 2012 handtekeningen ingezameld om steun te krijgen voor een verkeersveiliger winkelcentrum Kort Ambacht. De inzet van deze handtekeningenactie was het realiseren van zebrapaden in de Kort Ambachtlaan. In een tijdsbestek van 2 uur zijn er 400 handtekeningen opgehaald door de SP Zwijndrecht. Ook de winkeliers van Kort Ambacht hebben 400 handtekeningen opgehaald wat het totaal aantal handtekeningen op 800 brengt.

Overleg

Met de steun van de winkeliers en de bezoekers van het winkelcentrum Kort Ambacht werd het vervolgens tijd om ook het Wijkplatform Kort Ambacht en andere geïnteresseerde bewoners te betrekken bij onze actie. Zo zijn er 2 bijeenkomsten georganiseerd in het Kubiek op 27 februari en 26 maart. Uit dit overleg is een prioriteitenlijst tot stand gekomen die ook gesteund wordt door de winkeliersvereniging Kort Ambacht. In de prioriteitenlijst worden aanbevelingen gedaan aan de gemeente Zwijndrecht om zo tot een verkeersveiliger winkelcentrum Kort Ambacht te komen.

Schouw

Met 800 handtekeningen en een prioriteitenlijst werd het tijd om de politiek te benaderen. Op 16 mei heeft er een schouw plaatsgevonden op het winkelcentrum Kort Ambacht met de betrokken partijen en de wethouder verkeer, Henk Mirck. Tijdens deze bijeenkomst zijn zowel de handtekeningen als de prioriteitenlijst aan de wethouder aangeboden.

Resultaten

De problemen betreffende de verkeersveiligheid rondom winkelcentrum Kort Ambacht spelen al jaren. Hoewel de periode januari-mei 2012 heeft geleid tot collectieve steun voor een verkeersveilig winkelcentrum Kort Ambacht moet er nog veel gebeuren om het winkelcentrum Kort Ambacht ook daadwerkelijk verkeersveilig te maken. De wethouder heeft in een eerste reactie aangegeven dat de betrokken partijen mogen meepraten over een goede aanpak van de verkeersproblematiek en daarnaast dat in 2014 een deel rondom winkelcentrum Kort Ambacht wordt opengebroken en dat er daardoor meer mogelijkheden ontstaan. Kortom, genoeg werk aan de winkel.

Wilt u op de hoogte blijven?

Wilt u op de hoogte blijven over de actie voor een verkeersveiliger winkelcentrum Kort Ambacht? U kunt contact opnemen met ons bestuurslid Kasper Swinkels, daarnaast wordt de voortgang van de actie bijgehouden op de website van de SP Zwijndrecht.

Er is momenteel geen inhoud met deze term geclassificeerd.