Windturbines horen niet in dichtbevolkt gebied!

13 oktober 2017

Windturbines horen niet in dichtbevolkt gebied!

Dus ook niet op Duivelseiland.

Beste bewoners van Zwijndrecht en in het bijzonder de wijken Kort- Ambacht en Nederhoven.

De Dordtse gemeenteraad heeft op 26 september 2017 met 20 stemmen voor en 18 stemmen tegen, besloten dat er een vijfde Windturbine mag komen op Duivelseiland. Dat betekent dat de gemeente Dordrecht een zogenoemde Verklaring Van Geen Bezwaar (VVGB) naar de Provincie Zuid-Holland stuurt, die de uiteindelijke vergunning zal verlenen.
De Provincie moet nu beslissen of deze windmolen er mag komen.

Wij, Stichting Bewonerscomité LindtWind en SP Zwijndrecht, zijn hier niet blij mee.
Beter gezegd, wij zijn erg bóós.

Stichting Bewonerscomité LindtWind strijdt al jaren tegen Windturbines op Groote Lindt en Duivelseiland.
De belangrijkste reden hiervoor is, dat wij van mening zijn dat windturbines niet thuishoren in een drukbevolkt gebied.
Hierdoor komt de leefbaarheid, veiligheid en gezondheid van de bewoners in gevaar. Bovendien blijkt dat de cumulatieve geluidsoverlast binnen de wijk Kort Ambacht al matig tot matig slecht is, als gevolg van het industriegebied tussen Dordrecht en Zwijndrecht en de snelweg A16.
Daar komt dan de overlast van deze windturbine nog eens bovenop.
Dat kan en mag niet gebeuren!

De locatie van de door Dordrecht gewenste participatie-windturbine is gelegen op maar 600 meter vanaf de Zwijndrechtse woningen, terwijl de Dordtse woningen op 1100 meter afstand liggen.
Hier komt bij dat de overheersende windrichting op Zwijndrecht staat en de turbine boven het water draait, waardoor het geluid niet gedempt wordt.
Hierdoor zal het geluid veel verder reiken dan over land, met alle overlastgevolgen voor de vele Zwijndrechtse bewoners in Kort Ambacht, Nederhoven (en mogelijk verder).

De SP Zwijndrecht heeft daarom al meerdere malen bezwaar gemaakt tegen deze plaatsing.
Alle raadsleden in Dordrecht hebben vanuit Zwijndrecht uitgebreid informatie gehad. Zelfs tot tweemaal toe, waarom wij ernstig bezwaar maken tegen dit plan.

Ons voorstel is dan ook:
zet deze windturbine bij de vier andere windturbines, op Bedrijventerrein Dordtse Kil IV.

Wij blijven strijden tegen plaatsing van deze Windturbine, samen met en voor de burgers van Zwijndrecht.
Duurzaamheid is zeer belangrijk, maar de veiligheid, gezondheid en leefbaarheid van onze burgers gaat altijd voor.
Zeker als er andere (en betere) locaties beschikbaar zijn !