‘Geen plaats voor windmolens in Zwijndrecht’

27 oktober 2016

‘Geen plaats voor windmolens in Zwijndrecht’

Wel meer ruimte voor alternatieven zonder overlast zoals trechterwindmolens

SP Zwijndrecht organiseerde vrijdag 21 oktober een goed geslaagde, politieke avond in Kubiek om alternatieven voor duurzaamheid met bewoners en politiek te bespreken. Ria Reijerse, Voorzitter SP afdeling Zwijndrecht opende de avond met een beschrijving van het windmolenproces in Zwijndrecht.

‘Geen windmolens in Zwijndrecht, dat is de uitspraak van de gemeenteraad van mei dit jaar. Maar hoe willen zij dat voor elkaar krijgen? Er is immers een intentieovereenkomst getekend met de Provincie in juli 2014 om windenergie in Zwijndrecht mogelijk te maken en zelf de regie daarin te behouden. En dan ineens: ‘Er is geen enkele plek geschikt in Zwijndrecht.’ Vergeten dat Provincie Zwijndrecht aan haar opgave van 6MW houdt? En wel op Groote Lindt, want daar is voor getekend. En dat de gemeente Zwijndrecht Groote Lindt in december vorig jaar heeft afgewezen als mogelijke locatie voor windmolens? En dat zij dan in ruil voor Groote Lindt een alternatief moesten aandragen bij de Provincie?’

Regie bij Provincie

De bal ligt nu bij de Provincie Zuid Holland. Nu zijn we een jaar verder, oktober 2016 en zijn wij nog steeds niets opgeschoten. Andere alternatieve loacties zijn aangedragen. De gemeente legt de bal weer neer bij de Provincie. En die zegt gewoon dat als zich een initiatiefnemer meldt, dat deze kan gaan bouwen. Op Groote Lindt notabene. Waar de veiligheid van de bewoners op het spel komt te staan, als daar windmolens worden geplaatst temidden van zware chemische industrie en forse aantasting van de leefbaarheid door geluidsoverlast en slagschaduw. En daarnaast gaat de gemeente vrolijk verder met nog verdere uitbreiding van het industrieterrein omdat het ook nog eens is aangewezen als maritieme hot-spot door de provincie. Vergeet men dat er duizenden mensen dicht op datzelfde industrieterrein wonen, met de A16 en het spoor om de hoek en de drukst bevaren scheepvaartroute van Europa aan de andere kant?’

Frank Johan Hoogendam, Statenlid van de SP in de Provincie Zuid-Holland legde de aanwezigen op de politieke avond in Kubiek uit, hoe de Provincie hiermee om dient te gaan. De locatie is opgenomen in de structuurvisie en om het is niet eenvoudig om die eruit te krijgen. Zwijndrecht komt niet met een alternatieve locatie, zoals aanvankelijk was toegezegd, en dus blijft Groote Lindt als locatie staan. Als de resultaten voor de trechterwindmolen snel positief blijken te zijn, zou dit een perfecte oplossing zijn voor veel gemeenten in dichtbebouwde gebieden, zoals in Zuid-Holland het geval is.’