Demonstratie - Red De Zorg - 12 september 2015

16 september 2015

Demonstratie - Red De Zorg - 12 september 2015

Op 12 september was er in Amsterdam een grote demonstratie,  georganiseerd door de FNV, tegen de a-sociale bezuinigingen in de zorg. Ria en ondergetekende waren hier namens de SP-Afdeling Zwijndrecht bij.

Om een paar minuten voor half 10 zijn wij met de stoptrein naar Rotterdam gereden,  vandaar met de Intercity direct via de "hogesnelheidslijn" naar Amsterdam. Om ongeveer 10.45 uur liepen wij gezamenlijk naar het Damrak waar de menigte zich moest verzamelen. De SP was hier aanwezig met een busje vol actiemateriaal,  zoals buttons en borden. De FNV deelde lunchpakketten uit aan iedereen die meedeed aan de actie.

Perfect geregeld FNV!

Aan het eind van het Damrak, vlakbij De Dam, stond een mobiel podium, waarop om 12.00 uur het begin van de actie plaatsvond. Diverse sprekers deden hier hun zegje over de gevolgen  van de rigoureuze bezuinigingen in de zorg: werknemers in de zorg, cliënten van de zorg en ook een directeur van een verzorgingstehuis. Hij riep zijn collega-directeuren op om ook in actie te komen voor de zorg! Deze man had hart voor de medewerkers en de cliënten ......waren er daar maar meer van! Ook prominente Nederlanders lieten van zich horen, zoals o.a. Jan Slagter (omroep MAX) en Henk Krol (50PLUS).

Tijdens de demonstratie bleven de demonstranten toestromen. Het hele Damrak stond vol tot aan het station! Zoveel mensen hadden wij nog nooit bij elkaar gezien!!!! Zelfs de PvdA stond met een paar mensen op het Damrak. Ik moet zeggen ..... dat is wel lef hebben! Ik ben even in gesprek gegaan met deze club, maar toen aan mij werd gevraagd of ik een boodschap voor Dhr. Van Rijn op een memoblaadje wilde schrijven, knapte er wel iets in mij. Op het briefje wenste ik hem (red. Dhr. Van Rijn) iets ernstigs toe, zodat hij zelf gebruik zou moeten gaan maken van "zijn" fantastische uitgeklede zorg. Wat een arrogantie van deze club.

Om 13.00 uur ging de hele stoet dwars door Amsterdam naar het Westerpark.

Er werd gezongen, leuzen geroepen .... maar het was zeer gezellig en bovenal heeft iedereen zich netjes gedragen. Er liepen zelfs mensen met muziekinstrumenten in de stoet mee en in de omgeving van Ria en mij liep er iemand met een trompet  .... soms speelde hij mee met de muziek van de geluidswagen en dan weer zette hij zelf een liedje in. Één van de vele liederen was een parodie op "Berend Botje":

1,2,3,4 5 6,7

Waar is al dat geld gebleven?

Het is niet hier, het is niet daar .....

Alles bij de zorgverzekeraar!

Onderweg, vlakbij het Westerpark, stond "onze" beroemde SP IJs-expres opgesteld. Er werd  heel erg hard en veel ijs geschept om de liefhebbers van het geweldige SP-ijs te voorzien. Dat was wel even hard aanpoten als je de IJs-expres bemenste!

In het Westerpark werden er weer broodjes uitgedeeld, alleen nu van de SP.

Aangekomen in het Westerpark stond daar opeens een klein dorp, waar een heel groot podium stond opgebouwd. Er stonden tentjes voor eten en drinken, een stand van de FNV waar je informatie kon krijgen of lid kon worden, en ook een hele groep met toiletten  (Dixie's) en mobiele toiletwagens. Er was beveiliging, de ordedienst van de FNV, schoonmakers in het Westerpark, politiebegeleiding onderweg (bedankt mannen en vrouwen van de Hermandad !!)

Wij wensen de agenten ook heel erg veel succes in de komende periode, want ook zij hebben recht op een goede betaling voor hun werkzaamheden, en op veel meer waardering voor al die dingen die zij (moeten) doen!!

In de stoet naar het park, liepen ook diverse prominente SP (kamer)leden mee. Ik heb gezien: Emile Roemer, Renske Leijten, Sadet Karabulut, Henk van Gerven, Hans van Heijningen….

Foto: Ronald Meijboom / eigen foto

Op het podium kwam onze “favoriete” staatssecretaris Van Rijn zijn nietszeggende praatje houden. Hij werd ontvangen met veel “Boeeeeeeee”! Een bla-bla-verhaal over de stijgende kosten in de zorg en het  "noodzakelijke" a-sociale beleid van deze regering. Helaas hoorde ik hem nooit over de inkomsten van de zorg, over het tegengaan van het graaien van de veel te grote overhead, en ook niet over de vele Euro's
(13 miljard ?) die op de planken ligt bij de zorgverzekeraars! Deze man heeft geen bord voor zijn hoofd, maar een hele dikke betonnen plaat !

Er was een spreker van Groen-Links (Linda Voortman?), van de PvdA (Grace Tanamal ?) en onze Emile! Er werden stellingen voorgelegd aan de sprekers, waar zij dan een antwoord op gaven. De woordvoerster van GroenLinks deelde dezelfde mening als die van de SP, maar de woordvoerster de PvdA had het zichtbaar moeilijk. Net als Dhr. Van Rijn bleef zij om de hete brei heendraaien, sprak met veel woorden maar zei niets! Ook knap als je zo kunt "lullen". Daarom zit zij waarschijnlijk ook in de Tweede Kamer…..Onze Emile deed het heel erg goed tijdens het debat, evenals GroenLinks. De PvdA was gewoon slap ..... maar dat is blijkbaar de "Samson-koers" die gevaren moet worden. Je moet toch iets doen om baasje te kunnen spelen in dit land? Ook al betekent dit het sociale aspect in onze samenleving af te breken en om je eigen kiezers te belazeren. Toch wel jammer dat Samson het schandknaapje wil spelen van Rutte ..... Hij had er ook voor kunnen kiezen om een sterk links blok te vormen in de Eerste en Tweede kamer !

Al met al een imposante ervaring en een gigantische opkomst. De schattingen liepen een beetje uiteen, maar het waren tussen de 15.000 en 20.000 mensen!!!

Een lange en vermoeiende dag, voor zowel Ria als ondergetekende, maar wij hadden het voor geen goud willen missen! We waren behoorlijk versleten toen wij thuis kwamen rond 18.00 uur.

FNV:  Bedankt voor de goede organisatie!

Politie: Bedankt voor jullie inzet, en heel veel succes met jullie acties. Onze steun hebben jullie!

Ronald Meijboom

SP-Afdeling Zwijndrecht