h

Verslag van de algemene ledenvergadering - 4 juni 2015

15 juni 2015

Verslag van de algemene ledenvergadering - 4 juni 2015

1) Welkomswoord en opening

Ria Reijerse heet iedereen van harte welkom. Alle leden hebben het plan van de afdeling SP ontvangen, zijn uitgenodigd en konden zich kandidaat stellen voor een bestuursfunctie. Het Afdelingplan zal straks worden toegelicht door Peter in 't Veld, hij zal ook de rest van het programma met u doorlopen. Hoewel de opkomst wat hoger had gekund zij wij met voldoende leden bij elkaar om vandaag het eerste formele bestuur van de SP in Zwijndrecht te kunnen vaststellen. Naast de kandidaten die zich in het plan al aan u voorstelden kan ik u mededelen dat Adam zich ook als kandidaat heeft aangemeld, daar zijn we erg blij mee, hij zal zich later nog uitgebreider aan u voorstellen. Zoals u heeft kunnen lezen ben ik trots op de groep mensen die zich de achterliggende periode zo hebben ingespannen voor de SP. Met het afdelingsplan laten we zien dat het nu ook tijd is om een bestuur te kiezen en zo verder te bouwen aan een krachtige SP afdeling in Zwijndrecht.  U bent daarbij natuurlijk hartstikke belangrijk, het is dan ook fijn dat u er bent en u betrokkenheid toont.  

 

2) Inleiding en toelichting afdelingsplan

Peter licht kort het programma van de avond toe, hij zal de avond aan elkaar praten en samen met Ria er voor zorgen dat we ons aan de agenda houden. Wie zij we, waar staan we voor ? wat willen we bereiken en hoe doen we dat ? een kort en krachtige kennismaking met een bevlogen groep SP'ers die er samen voor willen gaan. U heeft het kunnen lezen. Een notities met tevens een duidelijke boodschap voor de leden. Wilt u ons steunen en actief worden. Daar ligt gelijkertijd een geweldige uitdaging voor het te kiezen bestuur. Een uitdaging die we graag aangaan. De basis ligt voor ons in het schema dat bij het plan is toegevoegd. We willen/moeten zo snel mogelijk komen tot een kernteam van actieve leden en vandaar uit snel en flexibel komen tot acties en zichtbaarheid in de wijken en op straat. Ook de hulpdienst, waar we al mee gestart zijn, zal vanuit die basis goed en georganiseerd verder worden uitgebouwd. Uitgangspunt hierbij is zoveel mogelijk SP leden, SP stemmer & sympathisanten  en betrokken burgers bij te betrekken (bijlage 2 van het plan is daarvoor de basis). We hebben laten zien dat we dat kunnen. Belangrijk is om dit door te zetten en uit te breiden. We hebben immers maar één doel:  de SP met voldoende zetels in de gemeenteraad !

 

 Een mooie opsteker is dat we Adam hierbij in de toekomst als jong bestuurlid kunnen verwelkomen. Hij studeert rechten en vormt een mooie brug naar de jongere, dat is een mooie toegevoegde waarde. Dat is gelijk een mooi bruggetje naar het volgende agendapunt, de kandidaat bestuurleden stellen zich voor. Dan drinken we samen een drankje en krijgt u de gelegenheid om vragen te stellen. Aan de kandidaten en over het afdelingsplan. Daarna gaan we stemmen en met de uitslag van de stemming op zak, ga ik er vanuit dat we vanaf dat moment een formeel afdelingsbestuur van de SP hebben in Zwijndrecht.

 

3) Kennismaking bestuur

Er volgt een kennismaking met de kandidaat bestuursleden. Zij lichten hun ingediende profielschets toe en gaan daarbij natuurlijk vooral verder in op de persoonlijke drijfveren. Waar we samen voor staan heeft u kunnen lezen en net kunnen horen.  

 

4) Vragenrondje

Ria opent de vergadering weer na de pauze. De bedoeling is dat de aanwezige leden de mogelijkheid krijgen tot het stellen van vragen. Een van de kandidaat bestuursleden geeft aan ook vragen te willen stellen aan de andere kandidaat bestuursleden. Hierover ontstaan enige discussie er wordt afgesproken dat eerst het programma gevolgd wordt,  omdat de betreffende kandidaat bestuurlid ook een lid is kan hij daarna nog een vraag stellen. Er volgt een persoonlijk vragen rondje.

 

Er zijn geen specifieke/persoonlijke vragen aan de kandidaten. De volgende zaken, vragen gericht aan het bestuur, komen aan de orde:

* Zijn er ook actie teams? : ja, die zijn er. De bedoeling is deze uit te breiden en beter te organiseren. Daarvoor vinden wij het zo belangrijk dat de kerngroep van actieve leden van de grond komt. Peter licht nogmaals het bij het afdelingsplan toegevoegde schema toe.

* Hoe gaan jullie het nu concreet doen? : We volgen drie sporen en focussen ons daarop: Spoor 1: het meedoen met landelijke campagnes: er komen twee voorbeelden aan de orde (Huur te Duur en Er is genoeg voor iedereen), Spoor 2: de organisatie moet krachtiger worden, daar heb je een bestuur voor nodig en een plan om de slag- en daadkracht te versterken (we gaan de kerngroep van actieve leden versterken en de communicatie met de leden intensiveren) Spoor 3: het belangrijkste spoor: we volgen de actualiteit en zorgen dat we op straat zichtbaar en herkenbaar zijn en blijven (vanuit de kerngroep komen er actieteams die de zaken op gaan pakken) Uitgangspunt van de SP = denken en doen !  We gaan met het bestuur dus niet alleen maar vergaderen en stukken schrijven we sturen op actie en buiten aan de slag zijn. Voorbeeld: 20 juni staan we weer op het wijkfeest in Kort ambacht, we nodigen u uit om hieraan bij te dragen. Dit soort acties blijven we doen en gaan we uitbouwen.

* Hoe gaan jullie om met communicatie ? We zien communicatie als een belangrijk aspect. We zijn actief op onze site en proberen zoveel mogelijk media aandacht te genereren met onze acties. Er ligt niet echt een communicatie plan. Vooral richting onze leden hebben we nog een slag te maken, hoe we dit concreet gaan doen staat hoog op de agenda van de eerst volgende bestuursvergadering.

* Hebben jullie ook aandacht voor andere organisaties (vb. jongeren FNV) ? We houden natuurlijk de buitenwereld in de gaten en worden door de landelijke afdeling vaak gewezen op allerlei andere initiatieven die we als SP steunen. Dit is een mooi voorbeeld we hebben dus een jong SP lid die hierbij betrokken is. Dat is goed om te weten. Nog mooier is om van de leden terug te krijgen hoe het is verlopen en welke mogelijkheden er wellicht voor de SP liggen. Dat wordt gelijk afgesproken.

 

Hierna krijgt het betreffende (bestuurs)lid de mogelijkheid tot het stellen van vragen. Gelet op de tijd worden de vragen beperkt tot de vragen aan de nieuwe kandidaat. Het betreft vooral vragen over de motivatie en de toegevoegde waarde. Adam herhaald een deel van zijn eerdere toelichting. De toegevoegde waarde en motivatie zijn meer dan duidelijk. Peter geeft aan dat het vragenrondje wat hem betreft is afgerond. Hierna volgt (wederom) een discussie over het feit dat het betreffende (bestuurs)lid nog meer vragen heeft, ook aan de andere kandidaten. Het programma (tijd) laat dit niet toe en er wordt duidelijk aangegeven dat eventuele aanvullende vragen schriftelijk kunnen worden ingediend en beantwoord zullen worden. Het is daarnaast niet zinvol de discussie nog langer voort te zetten omdat de taken, rollen en profielen reeds in het bestuur zijn vastgesteld en besproken.

 

Er volgt een korte schorsing om de stemming te kunnen voorbereiden. Peter en Ria verontschuldigen zich voor het onverwacht uitlopen van het programma en starten de stemmingsprocedure. Alle leden krijgen de mogelijkheid hun stem te geven op de verschillende kandidaten. Er volgt een telling door de beoogde voorzitter en de beoogde organisatie secretaris. Met uitzondering van Benjamin worden alle kandidaten met een ruime meerderheid van stemmen gekozen. Benjamin heeft zes stemmen voor en zes stemmen tegen. Na de stemming van het bestuur worden de volgende leden benoemt/ gekozen als kascommissie: Rudi de Rijke, Joke v/d Graaf en Berna Bogers.

 

De nieuwe voorzitter geeft aan zeer blij te zijn met het feit dat er nu voor het eerst en gekozen bestuur is. Zij bedank alle aanwezigen voor hem/haar aanwezigheid en de waardevolle bijdrage. We gaan ervoor ! en komen zeker bij u terug om onze acties en resultaten met u te delen. Wij spreken met alle leden af dat er meer communicatie komt naar de leden.

Maar wij verwachten ook dat de leden met ons van het bestuur meer communicatie zoeken.

 

Einde vergadering : 22.45 uur

U bent hier